Percutian di Fraser Hill 2019

Assalamualaikum, Salam sejahtera~

Baru2 ini aku ke Fraser Hill for short vacay. Kali ni with my outdoor group, Geng Sembang.

Actually almost every year aku ke Fraser Hill ni. Ada something about this place yg keep calling me back. Salah satunya is sebab staff Agrobank dapat rate murah untuk Banglo Agrobank sana. Less than rm200 per night untuk satu banglo. Banglo plak bukan besar ke main. Simply boleh muat 20 ke 30 orang at one time.

Banglo Agrobank

Perjalanan dari Semenyih ke Fraser Hill ambil masa hampir 3 jam gak. Jarak xde la jauh sangat. Tapi sebab jalan nak ke Fraser Hill tu jalan berbukit yg penuh dengan corner, jadi la lama skit.

Simpang ke kuala kubu. Autumn feeling tengok pokok kt belakang tu

Kami terlebih dahulu berkumpul di pekan Kuala Kubu untuk breakfast. Restoran pilihan kami untuk makan adalah kedai mamak, Fazlina Maju. Saja aku pilih kedai ni sebab dah biasa nak hiking area sni memang aku lepak sini. Kedai lak buka 24 jam.

Muka2 lapar

Tose dia lembut

Pekan Kuala kubu bharu atau KKB ni macam pekan lama pekan koboi je. Tapi tempat ni bagi aku cukup2 menenangkan, macam tempat yg sesuai untuk aku menetap bila retire nanti.

Some part of pekan kkb

Deretan bangunan kedai lama

Selain tempatnya yg tenang dan dekat dengan fraser hill, tempat ni jugak banyak tarikan lain. Antara ialah Sungai Chilling, sg pertak, Bukit Kutu, Empangan KKB, Lata Medang, Gunung Gap - Ulu Semangkuk dan banyak lagi. Memang jadi syurga buat peminat2 outdoor sejagat..

Selesai makan, kami bergerak ke Fraser Hill menyusuri kehijauan alam sepanjang jalan. Yang tak tahan jalan fraser hill ni boleh la telan ubat muntah atau spare plastik. Yang paling senang, lena je macam wife aku ni.haha

Hampir satu jam dari pekan KKB, kami pun tiba di Fraser Hill. Masuk je pekan dia korang akan terasa macam berada di sebuah penempatan british lama dengan design bangunan yang cukup menarik. Di tengah2 jalan pula korang akan perasan sebuah monumen ikonik di Fraser hill iaitu menara jam.

British style house

Iconic clock tower

British style building

Dari clock tower, kami menghala ke arah kanan roundabout dan terus ke arah Banglo Agrobank. Alhamdullilah kami dapat check in awal skit pukul 12. Maybe sebab orang sebelum kami dah check out lebih awal.

Banglo ni besar. Luas kawasan dalam mahupun parking dia. Di sini ada 20 katil n kalau korang lebih ramai, boleh minta extra tilam. Sini juga ada table ping pong, snooker table, set karaoke, tempat bbq, bilik meeting n dapur yg complete.

Kawan balkoni yg luas

Nak kena angin boleh tolak cermin tu

Pintu masuk banglo

Parking yg luas

Ruang lepak utama

Lagi ruang lepak

Tempat main ping pong n snooker

Lagi tempat lepak

Antara tangga nak ke bilik. Ada lg tangga kt bawah

Dapur

Tempat makan

Sebaik saja check in, budak2 ni terus je keluarkan daging n ayam yg dibeli untuk dipotong dan seterusnya diperap untuk aktiviti makan malam ni.

Selesai sediakan barang2, kami keluar untuk makan tengah hari. Makan tengah hari kali ni kami cuba untuk makan di restoran puncak yang terletak di medan selera fraser hill ni. Makanan dia sedang2 je n agak mahal..tapi what to expect dekat tempat percutian macam ni kan.

Tempat makan kami

Tengah nego harga

Abis makan, kami ke The Paddock. Tempat ni even dah banyak kali aku datang Fraser Hill tapi x pernah nak masuk lagi. Di sini ada aktiviti memanah, sumpit dan juga berkuda. Kawasan dia xde la luas sangat. Tapi sesuai la untuk riadah. Harga satu pusingan naik kuda adalah rm 8 n memanah adalah rm10 seorang untuk 10 anak panah.

Gate masuk the paddock

Gaya je lebih. Panah x kena pun

Jenjalan dengan kuda

Ada 2 ekor kuda

Nice view from the paddock

Sara with her bear

Dalam jam 6 aku bawa anak aku jalan2 di taman permainan berdekatan n ambil angin petang yg nyaman sekitar menara jam. Dekat kawasan sini even balai polis n klinik dia pun guna seni bina btitish ni. Memang cantik untuk bergambar.

Makan aiskrim pas penat jalan

Pukul 8 malam lepas solat maghrib kami mulakan aktiviti masak memasak. Thanks to my friends yg dah siap2 slice daging n barang2 nak grill. Perkakas untuk memasak kebanyakan kami bawa sendiri termasuklah tempat grill. Banglo ni pun ada sediakan pit bbq. Tapi kena charge lebih. Plus last time kami dah main bakar2. Kali ni kami just grill style seoul garden n prepare tomyam oden tu.

Menu makan kami malam ni memang meriah. Ada kambing, daging, ayam grill. Ada mushroom, crab stick, fishball n pelbagai lagi untuk masuk dalam kuah tomyam. Nasi pun ada kalau x kenyang. Kena makan panas2 dengan suasana dingin fraser hill. Memang terbaikk lah..

Our home made oden

Bakar kambing

Daging n chicken

Mushroom

Sedappp..

Dah abis makan, masing2 dah mula aktiviti bebas. Ada yg layan movie, main snooker, ping pong and carrom. Aku layan jap tengok movie sebelum aku terlelap.

Keesokannya bangun plan nak hiking trail  berhampiran. Memang ada few trail untuk korang explore kawasan hutan sini. Antaranya ialah Bishop trail, marger trail, hemmant trail, abu suradi trail n paling mencabar ialah Pine tree trail which i did once.

Menggamit memori

Tapi hajat terkubur sebab bangun lewat.  Cuma lepas breakfast n anak aku bangun je, aku n famili jalan2 amik angin pagi. Banyak rupanya banglo2 n abandon building kt atas ni pun. X dapat nak dipastikan kenapa. Banyak gak bunga2 liar yg tumbuh sepanjang jalan yg menarik perhatian kami.

Like mossy forest

Jalan pun nk bawa teddy bear

Wild flower

By the way. Fraser hill ni memang terkenal untuk pemerhati burung. Boleh cakap dari luar negara pun datang untuk aktiviti bird watching ni. Last time aku datang, ada pertandingan kat sini.

Pukul 12 kami check out dari banglo n masing2 bawa haluan masing. Aku tak terus balik sebab nak bawa si kecik ni tengok ikan di Allan's water. Ikan2 sini memang gemok2. Kerja nak makan je. Suka si Sara ni bagi ikan makan.

Gate allan water

aktiviti di allan water

Gemok2 ikan dia

Sapa nak kayuh bot

Flying fox pun ada

Kami singgah jap di Edible garden yg cuma terletak bersebelahan Allan water. Edible garden ni ada tanam pelbagai jenis sayur n bunga2. Kebetulan Time kami smpai, strawberry pun ada.

Model kobis

Strawberry

Kobis2 segar

Pintu masuk edible garden

Sebelum balik tu aku singgah dulu kt one last destinantion. Air terjun jeriau. Pada mulanya air terjun ni memang ada dalam plan aku n budak2 ni. Tapi sebab diorg pilih nak naik kuda. Terpaksa la cancel untuk lepak sini.

Jalan untuk ke air terjun ni agak sempit n berliku. Jadi kena bunyikan hon di setiap selekoh untuk alert kereta depan. Dari town, perjalanan kira2 4km untuk ke air terjun.

Kawasan air terjun ni cantik. Siap ada kedai jual jajan2 lagi. Sepanjang jalan pun aku x nampak banyak sampah. Time kami kt sini pun orang x ramai. Just aku x mandi pun sebab niat nak tinjau2 je. Cuma aku lepaskan si sara ni main air jap. Air dia sejuk oo..dapat rendam kaki n basuh muka pun dah rasa fresh dah.

Pintu masuk air terjun

Air terjun jeriau

Tangga turun ke air terjun

View from top of waterfall

Sejuk mata memandang

Dalam pukul 3 kami pun gerak dari air terjun dan bertolak balik ke Semenyih. Dalam perjalanan kami singgah makan di food court kkb bertentangan dengan TM Pekan kkb ni.

Lapar le tu

Alhamdullilah, trip kali ni success. Memang environment di Fraser hill ni tak pernah mengecewakan. Untuk korang yang belum pernah smpai tu, try la jejak sini. Insyallah akan jadi salah satu tempat percutian yg menarik untuk korang.

Sehingga berjumpa lagi di lain entry.

Assalamualaikum~

1. Salam nak tanya, sy staff agrobank juga, mcm mana ye nk booking bermalam kat banglo fraser hill milik agrobank tu?

1. Boleh booking melalui tempahan dekat intranet kita

2. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR

Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

Optional programs, topping driver and tour guide

Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting

3. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR

Optional programs, topping driver and tour guide

Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

4. This comment has been removed by a blog administrator.

5. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR

6. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR

7. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR

8. Kejap inggeris kejap melayu perosak bahasa

1. Chill..bukan blog akademik pun. Tulis untuk kenangan sendiri dan rujukan orang2 yg nak melawat fraser hill saja..