Percutian di Hanoi & Sapa - Part 1

Alhamdulillah, pada tarikh 16 jan sehingga 21 Jan 2019 yg lepas, aku sekeluarga berpeluang untuk merasai pengalaman bercuti di Vietnam. Bukan di Ho Cin Minh tetapi kami memilih untuk ke Hanoi dan Sapa.

Mungkin tak ramai rakyat Malaysia yg ke Vietnam untuk ke tempat ini sebab kebanyakannya lebih gemar untuk shopping di HCMC. Tapi aku lebih tertarik dengan kawasan utara vietnam ini yg mempunyai iklim sub tropika dan bersuhu sejuk mengikut musimnya. Kebetulan pada bulan Januari adalah musim winter di sini. So, bleh la nak jalan2 dalam suasana yg sejuk dan dingin.

Aku dah beli tiket flight almost setahun awal. Kebetulan time tu ushar tiket korea nampak tiket ke Hanoi murah. Dalam Rm350 saja untuk seorang pergi balik dengan Malindo flight. Tanpa teragak-agak lagi terus la beli untuk 3 beranak kami.

Sebelum ke hanoi, mestilah kena buat persiapan rapi dulu apatah lagi jalan di negara yg x cakap omputih n bukan negara muslim. Macam biasa, aku mesti bawa bekalan instant food n drink yang secukupnya bila melancong ke negara non-muslim. So stok Brahim adalah satu kemestian..

Stok makanan yang kami bawa

Disebabkan kitorg tak amik tour, kitorg arrange hotel n transport siap2 dari Malaysia bagi elakkan sebarang kesulitan. Tukaran malaysia ke vietnam time aku tukar adalah Rm180.00 bersamaan 1 juta dong. Aku dan wife tukar masing2 sorang 5 juta dong.

Pada tarikh keramat 16 jan kami pun berangkat ke KLIA. Kami gerak seawal jam 5 pagi even flight pkul 9.30 sebab x nak kelam kabut. Untuk trip kali ni, aku tak bawa stroller untuk anak aku yg umur 2 tahun ni. Sebab memang tak sesuai untuk gunakan stroller di hanoi atau sapa. Jadi, kalau yg ada famili agak besar dan anak kecil yg memerlukan anda menggunakan stroller, aku suggest carilah tour agent umtuk memudahkan pergerakan anda. Sebab penggunaan stroller memang tak praktikal di sini especially kalau travel secara backpackers.

breakfast dulu before boarding

lega..si Sara ni tdo sepanjang dalam flight

menu pilhan dalam flight

awan nano

Kami sekeluarga selamat tiba di No Bai international airport dalam jam 12 lebih. Waktu vietnam ni lewat sejam dari waktu Malaysia. Tapi pkul 5.30 pm vietnam ni dah sunset di Hanoi.

sampai dah Hanoi

watper tu??

Kami disapa oleh angin sejuk setibanya di Hanoi. Memang aku dah predict yang suhu di sini lebih sejuk tapi tak sangka smpai 13c. Selesai urusan imigresen, aku terus dapatkan simcard vietnam. Aku pilih untuk gunakan vinaphone dengan pakej internet sebanyak 8gb. Harga untuk simcard cuma 200k dong atau rm38.

ni lah rupa dia..

Kami pilih untuk menggunakan bas ke Old Quarter di hanoi memandangkan ini adalah pilihan termurah dengan hanya 40k dong seorang atau rm 7.20 sahaja. Bas yg dicadangakan orang ramai dan internet adalah bas num 86 tetapi bas yg kami gunakan adalah vietjet. Nak ambil bas ni korang kena keluar airport pastu lintas jalan. Dia kt loong kedua. Tak pasti boleh tanya information couter kat airport. Mulanya rasa menyesal naik bas ni memandangkan kami terpaksa tggu sejam sebelum bas bergerak. Tetapi penantian tu terasa berbaloi sebab dia hantar smpai betul2 tempat kami nak berhenti. Maybe sebab tak ramai orang dalam bas sama kot time tu.

vietjet bas

merenung ke luar jendela..

sepanjang jalan pasang dangdut vietnam

Kami turun di pejabat Kingexpress iaitu agent yang kami gunakan untuk beli tiket train ke sapa. Kami terlebih dahulu mendapatkan kebenaran mereka untuk meletakkan luggage sebelum kuar jalan2 disebabkan kami tak menempah hotel di hanoi untuk hari pertama kami kerana akan mengambil overnight train ke sapa.

Selepas meletakkan barang, kami berjalan menuju ke Temple of Literature yg berada hanya seberang jalan tempat kami letak barang. Bayaran masuk adalah sebanyak 30k dong. Bagi aku, tak banyak sangat yg menarik mengenai temple ni yang juga merupakan universiti pertama di vietnam. Aku habiskan masa dalam 30 minit di sini sebelum bergerak ke Destinasi seterusnya.

shejukk..

depan gate temple of literature. bayaran masuk 30k dong

rabbit..

with vietnam flag

abah ngan anak

mama ngan anak

Destinasi aku seterusnya adalah Masjid Al Noor. Masjid ni adalah satu-satunya masjid di Hanoi ni. Kami ambil kesempatan untuk solat di masjid tersebut. Selesai solat, kami ke restoran halal sebelah masjid. Nasib tak baik, restoran tutup. Jadi kami ambil keputusan untuk  ke satu lagi restoran halal yg terletak dalam 400m dari masjid. Nama restoran tersebut adalah PK Spice restaurant dan merupakan restoran yang menyajikan makanan india pakistan. Walaupun makanan dia agak mahal tapi portion dia memang banyak. Untuk jimat boleh la kongsi je menu makanan tu.

pintu masuk masjid al Noor

ruang dalam masjid. Lebih kurang kt Malaysia kan?

pengsan
PK Spice Restaurant

Ada Halal food sebelah masjid. Sayangnya tutup
Banyak tul portion dia
Selesai makan, kami sekali lagi berjalan kaki kembali ke masjid al noor untuk solat jamak maghrib dan isyak. Kemudian kami ambil grab untuk ke pejabat king express bagi mengambil barang2 yg ditinggalkan. Dah ambil barang, kami ambil grab untuk ke train station pula. Memang sangat mudah bergerak dalam hanoi ini menggunakam grab.

Sebenarnya ada 2 cara untuk ke Sapa ni. Anda boleh pilih untuk gunakan bas atau train. Aku pilih untuk gunakan train sebab aku rasa lebih convinience untuk aku yg bawa anak kecil. Nak lagi best ,korang book je satu kabin tu. Hehe..kos untuk perjalanan menaiki train ke sapa adalah 550k dong seorang. Budak bawah 5 tahun free tapi bed kena kongsi lah.

Hanoi Railway Station atau Ga Ha Noi

Antara tourist lain nak ke Sapa

double decker

comel lampu dia

selamat malam

Kami pilih untuk beli dengan Kingexpress ni sebab aku rasa lebih murah. Kalau nak contact korang boleh refer email di bawah:

booking@kingexpresstrain.vn

Servis diorg mesra dan boleh dipercayai.

Kalau naik train, datang awal sejam tau. Train ni biasanya boleh naik awal dan akan gerak on time. Takut terlepas train lak kang..

Day 2

Kami tiba di pekan Lao Cai dalam jam 5 lebih. Owh..lupa nak gtau korang kalau naik train, akan stop dekat pekan Lao cai dan korang kena ambil transport lain untuk ke Sapa. Pakej train kitorg tu memang dah termasuk transport dr Lao Cai ke Sapa. So smpai station Lao Cai je dah ada orang tunggu.

tiba di Lao Cai

dalam minivan menuju ke Sapa

Kami dibawa ke Sapa dengan menaiki minivan yang boleh memuatkan seramai 15 orang. Perjalanan ke Sapa menaiki van tersebut pula mengambil masa sekitar 45 minit hingga 1 jam dengan keadaan jalan yg macam ular kena palu. Time tu juga memang sgt berkabus. Xtau la camner driver dia bawa dalam keadaan yg x nmpak apa kt luar tu.

Di Sapa, kami dihantar betul2 di depan hotel tempat kami menginap iaitu Phuong Nam hotel. Hotel ni kedudukan dia agak hujung mengadap gunung ganang. Mat salleh yg naik sekali kitorg tadi dah semua dh turun.

tiba di hotel

Sampai ja hotel kitorg belasah nasi beriani yg tapau makin x abis semalam. Suhu time tu kt Sapa sekitar 6c. Nikmat tul makan dalam sejuk tu.

Lepas bersiap dan simpan luggage di hotel, kami keluar ke Ham Rong Mountain!! Ham rong mountain ni actually macam sebuah bukit di kawasan belakang Sapa Church. Aku baca review tempat ni memang cantik dan dr puncak boleh nampak view sapa town.

On the way tu jumpa cafe yg comel ni n sebelah dia ada kedai souvenir. So, berhenti la kejap dlu kena kopi vietnam segelas.

Mai Cafe

Nimat kena kopi time sejuk

Tiket masuk ke Ham Rong mountain ni 70k dong seorang. Si sara yg 2 tahun ni free. Sepanjang jalan nk ke Ham Rong mountain ni dh banyak orang jual2 cenderamata dan baju.

entrance ke Ham Rong Mountain

counter ticket

kedao2 sepanjang jalan

Memang cantik kawasan Ham Rong mountain ni. Ada banyak pokok2 bunga dan hiasan ditanam. Tambah lak time kitorg sampai tu memang berkabus. Jadi tempat tu nampak misty n mysterious. Maybe bukan time peak day gak so x banyak org time tu. Senang la nk bergambar. Di Ham Rong juga ada banyak pokok cherry. Time kitorg smpai tu bunga cherry dia macam bru nak keluar. Mesti cantik kalau tgh blossom time tu..

selamat mendaki

background pokok tanpa daun

misty abis

Sapa..

My wife beli selai baju dari autie ni..

with cherry tree

Kitorg x sampai ke puncak Ham Rong pun sebab kena dukung si Sara ni tido. Rasa x larat lak nk memanjat tangga tu. So kitorg turun dekat kedai souvenir yg kitorg tengok pagi tadi before gerak ke hotel untuk check in. Sempat la bini aku shopping beg2 dlu untuk bawa balik Malaysia.

ni lah Mai Coffe tadi

sebelah tu kedai souvenir dia

bersama hasil belian

Masuk je bilik memang mata rasa nk lelap je. Maklum la penat pjalanan dr Hanoi. Bilik dekat hotel ni memang terbaik. Nampak kemas dan luas. Lengkap dengan heater n balkoni. Siap kitorg request ngadap mountain view lagi. Tips kalau travel time winter di Sapa, pilih la hotel yg ada heater kalau xnak membeku. Suhu boleh jadi below 5c waktu malam.

tilam ada heater

mountain view room

toilet clean

ada balkoni kt luar

Lepas dapat tdo yg secukupnya, kitorg just jalan2 sekitar town Sapa n singgah mini mart beli jajan2. Kabus lak terlalu tebal untuk jalan jauh2 pun. Takut x jumpa jalan balik hotel lak.

with sun plaza in the background

berkabus..

minimart

ditelan kabus

tido dengan elephant

Kitorg balik hotel n rest lepas kuar jalan2. Esoknya kami akan ke Puncak Fansipan n Cat cat village. Best ke tak? Aku cerita dalam next entry blog aku di Hanoi n Sapa ni.

Sekian, jumpa lagi...

1. 4D/3N MEDAN LAKE TOBA TOUR INDONESIA.
    01 Night Berastagi, 01 Night Parapat, 01 Night Medan
    ---------------------------------------------
    DAY 1 : Kualanamu Airport Medan – Berastagi ( D )
    Arrive at Kualanamu International Airport Medan, greeting service with Tour Guide. go directly to Berastagi approximately 2.5 hours from Medan. until Berastagi checks on at the green garden hotel.

DAY 2 : Berastagi - Parapat - Samosir ( B,L,D )
    After breakfast at Hotel and check out. City tour in Berastagi visits the fruit market and gundaling mountain. Continuing the trip to Parapat, on the way to Parapat we stopped in several places such as Sipiso-Piso waterfall,With an altitude of 110 meters above sea level and take pictures and lunch. After being satisfied taking pictures we will continue the journey to the beautiful hill of simarjarunjung and take a break while eating fried bananas and drinking ginger tea (pay for yourself). Then continue the trip to Parapat, we can enjoy the natural beauty of Lake Toba from the car.After arriving in Parapat we continue our journey to Samosir Island by public boat for 45 minutes.Arriving in Samosir, we visit the traditional Batak house and visit the stone grave of King Sidabutar in Tomok And going back to Parapat directly for dinner, return to the hotel and check in.

DAY 3 : Parapat – Medan ( B,L, D)
    Sarapan di hotel dan check out, Continue the trip to Medan via Pematang Siantar and stop at the Patent shop To buy souvenirs in the form of food made from beans named Tang-Tang, Ting-ting, Pang-pang, Lunch at a local restaurant and continue the trip to Medan. Arrive in Medan visit Maimoon Palace to see the Palace Of Sulthan Deli which built in 1888, an then visit Souvenirs and Batik Shops. Medan Mall. If you want to do branded shopping we will take you Sun Plaza (Sogo) or Plaza Medan Fair. Afternoon check in to Hotel, dinner at local restaurant.

DAY 4 : Medan - Kualanamu Airport ( B )
    Breakfast at Hotel, then free and easy until transfer to Airport for your next destination. Friendly and Religius your holiday.

Include :
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, ferry boat to samosir island, Entrance fee and ticket objek wisata, parking, tol /Highway

Not included :
    Optional programs, tipping driver and tour guide.

Thanks/Regard
    Akfansyah tour guide Medan Sumatra Utara - Indonesia.
    Telf // WhatsApp : +6281262388907
    Email : akfansyah123@gmail.com
    Web : www.packageholidayindonesia.com
    Provide # package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

2. This comment has been removed by the author.

1. As salam. Percutian yg menarik. Klu x keberatan blh share itinerary. Email sy naymi_mummy@yahoo.com. Flight ke Hanoi & train ke sapa tu ambil masa berapa lama ya. Teringin nk pergi tapi nk bw baby umur 11 bulan. Tk

2. Salam, flight ke hanoi dalam 3 jam. X silap ada perbezaan waktu 1 jam antara kita dan vietnam. Kami ambil overnight train dari hanoi ke sapa. Perjalanan bakal ambil masa antara 8 ke 10 jam. Boleh pilih bas jika mahu lebih cepat sampai. Bawa baby boleh tapi x sesuai guna stroller di hanoi. Better kalau guna baby carrier. Sy ada email itinerary asal kami sebagai rujukan. Tq

3. Email diterima. Tk banyak atas perkongsian ite utk panduan kami.

3. Salam, seronok baca entry u. boleh tolong emel itinery ke eni0683@gmail.com? tq boss!

1. Itinerary Hanoi - Sapa (16/1 - 21/1)

Day 1 16/1/2019

09.20 am: Flight from KLIA
      11.30 am: Arrived in Hanoi
      01.00 pm: Take bus to Old Quarter
      02.00 pm: Arrived in old quarter.
      02.30 pm: visit temple of literature,
      04.00 pm: Walk around Ho Kiem lake
      06.00 pm: dinner n drink at little india restaurant.
      07.30 pm: Walk to train station
      08.30 pm: exchange voucher with the ticket (buy ticket on9 earlier). wait for the train
      09.30 pm: board the train
      10.00 pm: depart to sapa

Day 2 17/1/2019

06.30 am: Arrived in Lao Cai
      06.00 pm: dinner
      08.00 pm: walk around sapa
      10.00 pm: sleep

Day 3 18/1/2019

08.00 am: breakfast
      06.00 pm: dinner
      08.00 pm: window shopping
      10.00 pm: sleep

Day 4 19/1/19

06.00 am: breakfast
      05.00 pm: wait for the transport near hotel
      06.00 pm: sapa to lao cai
      09.00 pm: take the train to hanoi

Day 5 20/1/19

05.30 am: Arrived in Hanoi
      06.30 am: Drop bag at the hotel
      07.00 am: find breakfast
      08.00 am: visit thang long imperial citadel, ho chin minh monsoleum, one pillar pagoda
      12.00 pm: check in,rest, visit al-noor mosque, lunch
      02.00 pm: dong xuan market
      03.00 pn: visit hang da market, hanoi street train,st joseph cartadel, taste vietnam egg coffee at the note coffee
      06.00 pm: back at hotel
      07.30 pm: dinner, hanoi night market, shopping
      10.00 pm: sleep

Day 6 21/1/19

07.00 am: breakfast
      08.00 am: check out, go to airport by grab
      09.30 am: arrived at airport,
      12.00 pm: fly to klia
      04.30 pm: arrived in klia

Harap membantu. Terima kasih

4. Salam,
    Jzkk for yr sharing. Nice experience.
    Boleh tahu brp total cost yer?

1. Ini adalah budget kami di Hanoi dan sapa untuk 3 beranak:

Flight: sorang rm400++
      Train+cable car: 3.85 mil dong

Kadar tukaran time ni 1 mil dong=rm181.50

Makan mostly kami bawa brahim. Jadi x banyak pkai duit. Tq

5. Hi Admin, nampak best bcuti ke Hanoi. :) Jom NEXT PLAN pula..mari join "Singapore Tour 1-Day Trip" from JB serendah RM109 dengan sis / Backpacker Trip Jelajah SG serendah RM90-RM60...

Juga ada promosi; Tiket Masuk Singapore (USS-SEA Aquarium-SKYLUGE-more than 30 TYPE) All at %Discount Price!

Bole WHATSAPP ke +6012-7760219 (JESS) - Agent SG & JB, Love Travel *Contact: +6012-7760219

*Silakan lawat >> FB.COM/LOVETRAVEL86

6. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR

Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

Optional programs, topping driver and tour guide

Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting

7. transport macamana? sana awak beli ground package ke ?

1. Dekat pekan hanoi boleh guna grab.. X mahal n lebih senang. Untuk ke sapa boleh naik train atau bas. Semua sendiri je.. Tiket train n cable car fansipan bli siap2 on9 dari sini

8. Salam, Mohon izin share

CUTI CUTI INDONESIA
    Supported by expert and professionals driver and tour leader.
    Pakej tour / Transport Yogyakarta, Surabaya, Bromo, Bandung, Karimunjawa.

Yogyakarta 4D3N start from 500 MYR

9. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR

Optional programs, topping driver and tour guide

Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

10. Pakej Percutian Bajet & Murah Ke Medan & Aceh. Sila dapatkan pakej dengan harga jimat pada website dibawah ini - Or hantar messej pada whatsapp +6285361601061

www.laketobatour.com

www.touracehsabang.com

www.travelagentaceh.com

11. This comment has been removed by a blog administrator.

12. Terima kasih kerana telah mengambil panduan dari blog ini untuk saya menbuat itenari ke Sapa & Hanoi. Silalah lawat blog saya.... paudestinasi.blogspot.com

1. Sama2 tuan.. Saya dah baca blog tuan. Banyak lagi tempat sy miss.. Will come back to hanoi 1 day